Close Menu
Spoed? Bel 06 55 37 00 00 Op spoednummer geen APP/SMS (doorgeschakeld)
Geen spoed? Bel dan tijdens spreekuur
Ma t/m vr van 8.00 - 9.00 uur: 0252-534340

Veilig vervoer

 

We zien regelmatig verwondingen die te maken hebben met trailers. Daarom een greep uit incidenten de we mee maakten in onze praktijk. Als iemand door deze pagina bij nood net handiger handelt doordat deze de situatie al heeft leren kennen, voldoet hij aan de doelstelling.

 

PANIEKSLUITING EN DEUR DICHT HOUDEN

Soms vindt het paard het trailerrijden nog niet heel leuk en springt het tijdens het rijden in de trailer over een voorboom. Wat je dan net even moet weten, is dat bij de meeste trailers de voorboom vanaf de buitenkant losgemaakt kan worden. De ring aan de buitenkant die bedoeld lijkt om een paard aan vast te zetten op wedstrijd, is een zogenaamde "panieksluiting". Door deze te draaien valt de voorboom naar beneden, probeer dit een keer als er geen paniek is. Zorg bij jonge of onrustige paarden dat u zeker een ijzeren staaf of iets anders sterks in de buurt heeft liggen, waarmee u de bout weer snel los kunt krijgen.

Is het paard erg in paniek, hou dan bij deze actie zeker het voordeurtje even echt dicht totdat het paard iets gekalmeerd is. In echte blinde paniek wil een paard heel graag naar buiten. Zo klom er ooit een Fries door het voordeurtje naar buiten op de A9. Via ervaring bij hulpverlening kunnen we zeggen, dat dit niet goed is voor de trailer. Komt een paard echt naar buiten of heeft u grote problemen onderweg omdat uw paard blijkbaar echt niet van filewachten houdt, bel dan direct 112, want dan kan er iets geregeld worden. 

 

SCHEERMESSEN AAN LAADKLEPPEN

De scheermessen aan de zijkant van de laadklep zorgen soms voor problemen. Het plaatje tussen het handvat en de achterklep, gemaakt om te voorkomen dat de klep tussen de zijschotten van de trailer naar voren klapt, steekt uit. Als de klep op de grond ligt en het paard stapt net langs de zijkant van de klep, functioneren deze als scheermessen. Ze zitten helaas op veel merken trailers. Soms is de wond eenvoudig op te lossen met de hechtset, maar we hebben ook paarden gezien meegemaakt waarbij het minder makkelijk afliep. Beenwonden bij paarden genezen langzamer dan normale wonden, paarden moeten door deze blessure soms langere tijd op rust. Het gebruik van beschermers die over de kroonrand (!!!) vallen, is dan nuttig.

 

SLOTBOOM NIET VERPLICHT?

In tegenstelling tot de voorboom is de slotboom in de trailer, de stang achter het paard, niet meer verplicht. Het niet (goed) gebruiken van deze stang is echter zeer onveilig, zeker voor degene die de klep van de trailer open- of dichtdoet. Hans heeft zo ooit iemand razendsnel onder de klep vandaan moeten trekken, want het paard kwam al trekkend aan het halstertouw vol gas naar buiten. Let er dus echt altijd op dat de haakjes goed bevestigd zijn, want een paard kan de balk anders loswurmen en bij het uitladen de deur een klap mee geven. Als een paard om wat voor reden dan ook naar achteren komt op het moment dat de eigenaar de klep dichtdoet, houdt een mensenhand hem echt niet tegen.

 

ALWEER HET VIADUCT IN AALSMEER..

Is er richting Middenmeer spontaan een viaduct waar je duidelijk niet onderdoor kunt. Dat is irritant want dan moet je opeens een stuk achteruit over een polderweg. Het viaduct in Aalsmeer, is nog iets gemener. Hier lijk je namelijk wel onderdoor te kunnen. Er is dus al meerdere keren met een paardentrailer tegen aan gereden, omdat hij op het oog hoog genoeg lijkt, maar het vaak niet is. Het gevolg is niet altijd desastreus, zo was er ooit een paard dat door het remmen met zijn hoofd naar beneden dook maar de kap voor de trailer lag er wel af. Dus veel geluk bij ongeluk! Trap voor de zekerheid altijd op de rem, direct bij enige twijfel.

Nu er reeds meerdere paardentrailers op stuk vlogen, zou je extra waarschuwingsborden verwachten, maar die staan er dus niet.

 

 

TRAILERCONTROLE

Wat is professionele trailercontrole toch belangrijk. De gevolgen bij twee paarden die op de A4 met hun achterbenen door de bodem van de rijdende trailer zakten, onderstreepten dit. Wat een afschuwelijke situatie, dit wil je echt nooit mee maken. Het revalidatietraject lukte wonderbaarlijk, maar heeft heel wat voeten in de aarde gehad. Ga niet zomaar zelf uw bodem vervangen en let op als u een trailer leent, dat de eigenaar veiligheid niet onderschat. Het verdient echt de voorkeur een trailer alleen bij vakmensen te laten controleren op veiligheid.